Οι Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων καλούν σε συμμετοχή στη συγκέντρωση και ποδηλατοπορεία που οργανώνουν οι "Ποδηλάτρεις" στις 7 το απόγευμα στην πλατεία της Αγοράς των Χανίων, με αφορμή την Ημέρα Χωρίς ΙΧ.
Τα Χανιά, εξαιτίας των περισσότερων από 86.000 ΙΧ και εξαιτίας της λειτουργίας της πετρελαϊκής ενεργειακής μονάδας της Ξυλοκαμάρας έχουν νέφος, το οποίο είναι ορατό πάνω από την πόλη συχνά τα απογεύματα ακόμη κι από τη Χρυσή Ακτή! Το νέφος είχαν παρατηρήσει και επιστήμονες από όλη την Ευρώπη που είχαν έρθει πρόπερσι για συνέδριο για το κλίμα στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων. Ρώτησαν μάλιστα τότε τους εκπροσώπους της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης Χανίων τι μέτρα λαμβάνουν γι' αυτό, εισπράττοντας ως απάντηση τις συνήθεις αοριστολογίες.
Το νέφος βλάπτει σοβαρά την υγεία: Πρόσφατη μελέτη στις ΗΠΑ σε 9,3 εκατομμύρια άτομα βρήκε αύξηση των καρδιακών επεισοδίων σε περιοχές με αυξημένο μονοξείδιο του άνθρακα λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης (ΙΧ κλπ). Αύξηση των καρδιακών επεισοδίων υπάρχει ακόμη και με μόνο μια ώρα ημερήσιας έκθεσης σε αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση! Για τα αναπνευστικά προβλήματα, την ηχορύπανση, το μποτιλιάρισμα και τα υπόλοιπα, δε χρειάζεται να τα υπενθυμίσουμε, είναι ήδη γνωστά.
Το νέφος όμως μπορούμε να το καταπολεμήσουμε και με χώρους πρασίνου που προσφέρουν οξυγόνο! Οι χώροι πρασίνου κι οι ελεύθεροι δημόσιοι χώροι στα Χανιά δέχονται ισχυρότατες πιέσεις για ξεπούλημα και τσιμεντοποίηση όπως τα 584 στρέμματα της δημόσιας έκτασης των Αγίων Αποστόλων, το στρατόπεδο Μαρκοπούλου, ο χαρακτηρισμένος χώρος πρασίνου και άθλησης της ΑΒΕΑ, το παρκάκι της Ρέμβης που κατάντησε πάρκινγκ κ.ο.κ.
Μέτρα για το νέφος είναι αναγκαία, ξεκινώντας από ανεξάρτητους σταθμούς καθημερινού ελέγχου ρύπανσης τόσο στην Ξυλοκαμάρα, όσο και σε διάφορα σημεία των Χανίων, με τη βοήθεια των τοπικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων (ΤΕΙ Κρήτης, Τμήμα Περιβάλλοντος Πολυτεχνείου). Ακόμη πρέπει να προγραμματιστεί η στροφή στις ήπιες και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά στις στέγες - η κυβέρνηση εξαιρεί την Κρήτη από το σχετικό πρόγραμμα!) που δε ρυπαίνουν ούτε την ατμόσφαιρα, ούτε το έδαφος, ούτε το νερό και να αρχίσει άμεσα ο περιορισμός της Ξυλοκαμάρας μέχρι την απομάκρυνσή της.
Σε ό,τι αφορά τα ΙΧ, καθοριστικής σημασίας είναι η αλλαγή συνείδησης των πολιτών, ώστε να στραφούν σε οικολογικές μορφές μετακίνησης όπως το περπάτημα, το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας. Για να γίνει όμως αυτό απαιτείται αποφασιστική συμβολή της τοπικής Αυτοδιοίκησης, ιδιαίτερα του πολεοδομικού συγκροτήματος των Χανίων: Το δωρεάν λεωφορείο στην Παλιά Πόλη των Χανίων, μπορεί και πρέπει να επεκταθεί σε ολόκληρη την πόλη, παράλληλα με τη δημιουργία χώρων στάθμευσης στις εισόδους της πόλης, όπου θα μπορούν να αφήνουν τα ΙΧ τους οι πολίτες και να παίρνουν μίνι λεωφορεία για το κέντρο. Σημαντική συμβολή στην αλλαγή κυκλοφοριακής συνείδησης μπορεί να υπάρξει με την εκτεταμένη πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου, τη δημιουργία ποδηλατόδρομων (ο Δήμος Χανίων παραμένει στις μελέτες μόνο για δεύτερη τετραετία!) και την εισαγωγή θεσμών όπως το γαλλικό VELIB που γνωρίζει ιδιαίτερη επιτυχία στο Παρίσι, με σταθμούς διάθεσης ή ενοικίασης ποδηλάτων σε διάφορα σημεία της πόλης. Έτσι, δωρεάν ή έναντι συμβολικού τιμήματος ή με μια μηνιαία ή ετήσια κάρτα, ο πολίτης μπορεί να παίρνει ένα ποδήλατο από ένα δημοτικό σταθμό ποδηλάτων σε ένα σημείο της πόλης και να το αφήνει σε έναν άλλο σταθμό σε άλλο σημείο!
Η κυβέρνηση και τα δυο μεγάλα κόμματα παραμένουν όμως προσηλωμένα στην πολιτική στήριξης του ΙΧ και των αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως φαίνεται και με τα πρόσφατα μέτρα για την απόσυρση και ανακύκλωση αυτοκινήτων. Όλη η λογική είναι να στηριχθούν οικονομικά οι εισαγωγείς αυτοκινήτων και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, γι' αυτό και ενθαρρύνεται η αγορά νέου ΙΧ, αντί να προωθείται το περπάτημα, το ποδήλατο, τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας, η δημιουργία ανθρώπινων πόλεων με χώρους πρασίνου κι ελεύθερους δημόσιους χώρους.
Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου